Livohka-hankkeen mentorit Oiva Kontkanen ja Aleksi Mäkisalo kertomassa kokemuksistaan Livohkassa Elämän polulla eteenpäin -seminaarissa 10.12.2024 Pielisjoen linnassa.

Livohka – ihan ite tehtiin!

Pohjois-Karjalassa toiminut Livohka-hanke on tullut päätökseensä, ja meininki on ollut vauhdikasta, kiireistä ja kivaa – täyttä toimintaa! Hankkeen tavoitteena oli lisätä nuorten osallisuuden toteutumista paikallisesti. Nuorten toimintaryhmissä kehitettiin erilaisia pelejä, jotka luovat uutta toimintaa omalle paikkakunnalle.

Livohkan kohokohtia ovat ehdottomasti olleet kaikki sen aikana syntyneet pelit. Pakohuonepelit ovat olleet suosittuja, mutta mukaan on mahtunut myös lautapelejä ja aivan uudenlainen pallopeli.

Pelien kautta nuoret ovat päässeet luomaan omalle kotipaikkakunnalleen uutta, omannäköistä toimintaa. Monella nuorella on ollut vahva toive ja halu luoda jotain sellaista toimintaa, mikä palvelisi myös muuta lähiympäristön yhteisöä. Nuorten luomien pelien jääminen elämään ja käyttöön on ollut ilo. Paikkakunnilta on löytynyt yhteistyökumppaneita, jotka ovat ottaneet avosylin hoteisiinsa nuorten luomat pelit ja iloinneet mahdollisuudesta tehdä yhteistyötä nuorten kanssa sekä saada olla tukemassa nuorten aikaansaannoksien näkyväksi tekemistä.

Savukylä lautapelin lanseeraus 12.12.2024 Ylämyllyn nuorisotalolla.

Peliprosesseihin liittyi monenlaista erilaista yhteistyötä eri paikkakunnilla. Pääsimme esimerkiksi tutustumaan 3D-printtaamiseen Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuki ry:n mediapajan kautta. Joillain paikkakunnilla paikalliset yrittäjätkin halusivat tukea nuorten toimintaa tarjoamalla tarvikkeita pelien rakentamiseen tai pientä purtavaa pelilanseeraustilaisuuksiin. Kiitos kaikille yhteistyötä kanssamme tehneille!

“Tämä upea kokemus Livohkassa auttoi minua kehittämään
mielikuvitustani ja projektinhallintataitojani sekä saamaan
uusia kavereita!”

Tärkeänä onnistumisena voidaan pitää turvallista ilmapiiriä toimintaryhmissä ja Livohkan kaikessa toiminnassa. Turvallisemman tilan periaatteet ovat olleet käytössä kaikessa ryhmätoiminnassa läpi hankkeen, ja ne ovatkin toimineet ryhmätoiminnan sekä tapahtumien pelisääntöinä ja kivijalkana. Eräs Livohkan nuori kertoi, että hän on tuntenut uskaltavansa olla oma itsensä ensimmäistä kertaa harrastustoiminnassa, vaikka ryhmän jäsenet ovat olleet nuorelle alkuun vieraita. Palautteissa mainittiin myös toiminnan kautta saadut uudet kaverit.

“On ihanaa, että tämä on oikeasti meidän oma peli.”

Toiminnan keskiössä oli osallisuus. Nuoret pääsivät luomaan oman näköistään ja omista ideoistaan kumpuavaa kokonaisuutta. Ohjaajat toimivat lähtökohtaisesti kannustajina, innostajina ja mahdollistajina.

Yksilöohjausten sekä muiden yhteisten keskustelujen kautta löydettiin ja sanoitettiin jokaisen vahvuuksia ja osaamista. Osallistava työote puolestaan mahdollisti vahvuuksien vahvistamisen, mutta myös uuden oppimisen. Tärkeänä tekijänä toiminnan onnistumisen kannalta olivat myös mentorit, jotka toimivat vertaisina ja tukijoina toimintaryhmien nuorille. Mentorit koulutettiin tehtäväänsä hankkeen alussa ja he olivat merkittävässä asemassa ideoinnin ja sparrauksen näkökulmista.

Hankkeen kohokohtana voidaan pitää myös silminnähtävää ja käsinkosketeltavaa nuorten vahvistumista, kehittymistä ja kasvua. Esimerkiksi eräs nuori sanoitti, kuinka Livohkan peliryhmätoiminta on ensimmäinen harrastus, joka tuntuu aidosti omalta. Tämäkin kommentti on vahvistanut kokemusta siitä, että pelitoiminta sopii jokaiselle. Se voi sisältää monipuolisesti erilaista tekemistä ja jokainen voi pelata omilla vahvuuksilla. Koko kuluneeseen vuoteen mahtui kasvunhetkiä ja oivalluksia, joita koettiin jokaisessa ryhmässä. Monelle nuorelle tämänkaltaisen prosessin läpivienti voi olla esimerkiksi ensimmäinen loppuun asti viety projekti.

Perintöjahti – Inheritance-hunt -pakohuonepeli, Kitee.

Mitä jäi käteen?

Hankkeen aikana kehitettiin digitaalinen Osaava pelisuunnittelija -osaamismerkki. Jokainen hankkeessa mukana ollut nuori sai hakea merkkiä itselleen. Osaamismerkkihakemuksessa nuori reflektoi omaa osaamistaan ja oppimistaan, ja merkki tuo konkreettisesti näkyväksi toiminnasta kartutettuja taitoja ja oppimista. Osaamismerkki jää osaksi nuorisoseurojen osaamismerkkikirjastoa ja on jatkossa kenen tahansa vastaavassa toiminnassa mukana olevien haettavissa ja hyödynnettävissä.

Livohka kiinnosti myös harjoittelijoita, joita saimmekin mukaamme kaksi! Harjoittelijat toivat hanketiimiin oman tärkeän lisänsä. Harjoittelijat auttoivat esimerkiksi viestinnässä, peliprosessien edistämisessä sekä tärkeän tuoreen näkökulman tuomisessa. Toinen harjoittelijoista loi Matka Livohkaan -pelin, joka avaa konkretian tasolla Livohkan peliprosessia. Lisäksi muita hankkeessa tuotettuja materiaaleja löytyy kotisivulta.


Livohka pähkinänkuoressa

Toteuttaja: Suomen Nuorisoseurat ry / Joensuun aluetoimisto
Toteutusaika: 9/2023–1/2025
Kumppanit: Joensuu, Kontiolahti, Liperi, Kitee, Ilomantsi, Lieksa ja Nurmes sekä oppilaitoskumppanina Suomen Nuoriso-opisto
Rahoittajat: Etelä-Savon ELY-keskus (ESR+) ja Pohjois-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahasto
Kotisivu: itasuomi.nuorisoseurat.fi/livohka/


Livohka lukuina

7 peliryhmää
10 nuorta mentoria
7 uutta peliä + 2 pelikäsikirjoitusta
36 nuorta osallistujaa peliryhmissä
1450 kohdattua nuorta ja nuorten parissa toimivia henkilöitä
130 instagram-julkaisua


Kirjoittanut
Jenni Hyttinen ja Katri Mäkisalo

Jaa
Kirjoittaja
Nuorisoseurat
Näytä kaikki kirjoittajan artikkelit