Asemäentien Nuorisoseuran uusin teos kertoo abiturientti Sirusta, joka pohtii identiteettiään, tulevaisuuttaan ja paikkaansa maailmassa. Näytelmällä halutaan nostaa esiin millaista elämä voi olla, kun keho muuttuu, aivot kehittyvät, kaveripiirit ovat vaihtumassa ja samaan aikaan edessä ovat itsenäistyminen, yo-kirjoitukset ja jatko-opiskelut sekä muutto pois tutuista ympyröistä. Näytelmässä käsitellään vaikeitakin teemoja kuten mielenterveyttä ja ulkonäköpaineita, mutta samalla se tarjoaa myös lohtua ja ymmärtämystä.
Taustalla omat kokemukset
“Siulla on ollu vähän vaikeeta viimeaikoin. Tehäänkö siitä näytelmä?” Tästä ohjaaja Lauri Haltsosen kysymyksestä Sirua esittävälle Sandra Strömbergille alkoi näytelmän työstäminen syksyllä 2022.
Inspiraatiota lähdettiin etsimään musiikista, elokuvista, sarjoista, lyriikasta ja jopa tietokonepeleistä. Teemoihin liittyviä keskusteluja käytiin myös mm. Strömbergin äidin, Mieli ry:n, Imatran seurakunnan perheneuvonnan, lukion opettajan, kavereiden sekä vanhojen harrastajien kanssa. Keskustelujen lomassa Haltsonen ja Strömberg tekivät paljon kirjoitusharjoituksia.
Näytelmän ensimmäinen versio oli valmis vuoden 2023 toukokuussa ja seuraava, lopullinen versio kesäkuussa 2024.
Näytelmän työstäminen on ollut opettavainen prosessi
”Näytelmän työstövaiheessa opittiin sanallistamaan asioita, josta on ollut paljon hyötyä”, Haltsonen kertoo. Samalla hän toteaa etenkin Strömbergin oppineen käsittelemään omia tunteitaan ja ajatuksiaan. ”Tällainen työstötapa ei ole helppoa. Vaatii paljon ohjaajalta ja näyttelijältä, että saadaan pidettyä näytelmän hahmo ja teemat irti omasta elämästä.”
Haltsosen mukaan käytössä ollut työstötapa on parhaimmillaan elämää mullistava kokemus, mutta pahimmillaan se voi olla myös todella haitallinen nuoren kehityksen kannalta. ”Meillä oli laaja tukiverkko prosessissa mukana ja kiinnitimme erityisen paljon huomiota Sandran jaksamiseen prosessin eri vaiheissa”, hän avaa.
Strömbergille Sirunan tekeminen on ollut todella opettavainen prosessi, jonka aikana on käyty läpi monenlaisia keloja. ”Olen tullut teatterin pariin reilut 10 vuotta sitten, mutta tämä on ensimmäinen monologinäytelmä, jonka olen tehnyt yksin, tai Laurin kanssa kahdestaan”, Strömberg kertoo. ”Teatteri on ollut miulle aina tapa vaikuttaa, käsitellä ja vaikuttua, ja koen, että Siruna olen onnistunut näissä kaikissa.”
Strömbergiltä kysytään usein, onko Sirun esittäminen rankkaa ja miten voi muistaa tunnin monologin. ”Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, ettei esittäminen olisi raskasta. Lisäksi itse tai yhdessä kirjoitettu teksti jää helposti päähän ja runollisuus auttaa myös muistamaan.” Strömbergille näytelmässä olevat spoken word – tekniikalla tehdyt tekstit ovat olleet mieluisimpia, koska kirjoittaminen on ollut hänelle aina vahva itseilmaisun muoto.
Teatteri antoi yhteisön, ystäviä ja paikan itseilmaisuun
Haltsonen kertoo, miten hän sai seitsemännellä luokalla teatterista itselleen yhteisön, ystäviä sekä paikan itsensä ilmaisuun. ”Minua kiusattiin silloin koulussa eikä minulla ollut läheisiä ystäviä”, hän kertoo. ”Teatteri on edelleen rakas harrastus ja nykyisin siitä on tullut myös tärkeä tapa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Taide ja kulttuuri ovat tärkeitä tapoja vaikuttaa.”
Haltsonen on ohjannut aiemmin paljon monologeja sekä spoken wordeja. Käytössä on ollut myös Devising – menetelmä, joka on eräs soveltavan teatterin työtavoista. Tällainen yhden hengen pitkän kokonaisuuden ohjaus oli kuitenkin hänellekin uutta. ”Kyllähän tällainen prosessi pohjautuu näyttelijän ja ohjaajan molemminpuoliseen luottamukseen ja kunnioitukseen”, Haltsonen toteaa.
Samaistumispintaa nuorille sekä heidän läheisilleen
Haltsonen ja Strömberg toivovat, että näytelmän yleisössä olisi nuoria, jotka voisivat löytää samaistumispintaa omaan elämäänsä ja näytelmä voisi auttaa heitä sanallistamaan paremmin omia tuntemuksiaan. Moni aikuinen voi myös tunnistaa omia nuoruudenkokemuksiaan.
Teos tarjoaa lisäksi kohtaamispaikan nuorille, heidän läheisilleen sekä nuorten kanssa työskenteleville, sillä näytelmän jälkeen on aina mahdollisuus jäädä keskustelemaan teoksesta sen tekijöiden kanssa. Keskustelu yleisön kanssa onkin Haltsosesta ja Strömbergistä oleellinen osa teosta.
Näytelmän ikärajaksi on asetettu 16, sillä siinä käsitellään itsetuhoisuutta, päihteitä ja hyväksikäyttöä, mikä voi tuntua nuoremmista ahdistavalta. ”Olemme saaneet paljon palautetta, että lavalla nähdään henkilö, jonka elämää nuori tai läheinen elää tällä hetkellä. Se on samaan aikaan sekä positiivista että surullista” Haltsonen kertoo.
Siruna näytelmää on nyt esitetty reilut kymmenen esitystä ja lisää on tulossa. Näytelmän viimeisin vierailuesitys oli 15.11.2024 Lemin Nuorisoseuran talolla. Karjalan Kulttuurirahasto sr on ollut rahoittamassa näytelmän kiertuetta. Haltsonen ja Strömberg vinkkaavatkin, että heitä voi myös pyytää esiintymään eri tilaisuuksiin tai yhteisöille, sillä näytelmä on helposti liikuteltavissa.
Taustaseurana Asemäentien Nuorisoseura
Haltsonen ja Strömberg vaikuttavat vahvasti omassa seurassaan Asemäentien Nuorisoseurassa, joka on myös Suomen Nuorisoseurojen Vuoden 2024 Nuorisoseura. Seura on perustettu vuonna 2022 ja sen toiminta on vahvasti harrastajalähtöistä. ”Työstetään sitä, mikä jengiä kiinnostaa. Olemme tehneet lyhyessä ajassa paljon yhteistyötä ja osallistuneet Imatran kulttuurikentän rikastuttamiseen sekä tekijöiden yhteen tuomiseen”, seuran puheenjohtajana toimiva Störmberg kertoo. ”Meillä saa harrastaa just sellaisena kuin on.”
Tällä hetkellä seurassa toimii kolme harrasteryhmää ja pian startin saa Tympeät Tytöt – yhteistyöprojekti Teatteri Imatrassa, jonka ensi-ilta on elokuussa 2025.