”Nuorisoseurojen uuden logon lähtökohtana on vanha käytössä ollut tulirauta-logo, ja sen muotoilun pohjana on ollut tulentekoon käytetty tarve-esine karkku eli tulusrauta. Logoon on lisäksi sijoitettu nuorisoseuroja kuvaava N-kirjaintunnus”, kertoo Sinervo uuden logon taustoista. Nuorisoseurojen graafisista ilmettä tukee elementti, johon voi liittää kaksi erilaista mielikuvaa. Kuvion voi nähdä liekkeinä, jotka kuvaavat nuoruuden elämän paloa, mutta myös erilaisina polkuina. Uuden visuaalisen ilmeen pääväreinä on sininen ja valkoinen, joissa on myös esteettömyyden kannalta riittävä kontrastisuhde. Lisäksi tehosteväreinä käytetään burgundinpunaista ja okrankeltaista.
”Saimme paljon palautetta strategiaprosessimme aikana siitä, miten edellinen visuaalinen ilmeemme koettiin auttamattomasti vanhentuneeksi. Tämän vuoksi kuluvan vuoden toimintasuunnitelmaan kirjattiin päätös uudistaa sekä logo että muu visuaalinen ilme”, kertoo Suomen Nuorisoseurojen pääsihteeri Annina Laaksonen.
Nuorisoseurojen henkilöstö on pääsääntöisesti pitänyt uudistusta hyvänä ja tarpeellisena. ”Logo on toimiva ja värit hyvät. Se on nykyaikainen ja samalla ajaton, mutta kuitenkin järjestön historiaa kunnioittava. Ilme on miellyttävä ja moderni. Tuliraudan muoto on hyvä, ja liekit ja polut tuovat vauhdikkuutta.”
Uusi visuaalinen ilme otetaan käyttöön järjestössä vaiheittain kuluvan vuoden aikana. Aluetoimistojen ja keskusseurojen logot on jo tehty ja nyt vuorossa ovat paikallisseurojen logot. Ne saadaan tehtyä tämän vuoden loppuun mennessä. Parhaillaan uudistetaan myös työkalupakin materiaaleja.
Uuteen visuaalisen ilmeeseen voi tutustua hyvin 23.5. klo 17–19 pidettävän webinaarin kautta. Siinä esitellään seurojen graafinen ohjeistus ja kerrotaan, miten ja missä uutta logoa, värejä, kirjasimia ja graafisia elementtejä voi käyttää.
Kuva Annina Laaksonen