Etualalla Aino Harrivaara, Roni Pukkila ja Miko Hautala. Takana Iris Koski ja Maiju Haarakangas.

Musikaaliresepti luvialaisin maustein

Luvian Nuorisoseura ry on tuottanut tähän mennessä 22 musikaalia, ja meneillään on 23. musikaalin harjoitukset. Kaikki sai alkunsa vuonna 2000 silloisen puheenjohtajan Allan Lundströmin ideasta, jonka hän esitteli juuri eläkkeelle jääneelle Eurajoen lukion opettaja-dramaturgi Kyllikki Staffille. Kyllikki oli ohjannut jo Eurajoella useamman musikaalin opiskelijoilleen.

Koska tarkoitus oli saada nuoria mukaan myös Luvialla, aloitettiin yhteistyö Luvian peruskoulun opettajien kanssa. Kappaleeksi valikoitui klassikkomusikaali Sound of Music, koska siinä oli paljon rooleja lapsille. Kyseisen musikaalin toteutukseen innostivat myös seurantalo Tasalan vanhat kulissit. Syksyllä alkoi ahkera harjoituskausi ja esityskunnossa musikaali oli tammikuun 2001 lopulla.

Teatteri nimettiin Tasalan Talviteatteriksi, koska esitykset olivat keskitalvella. Katsomoon ei vielä panostettu, vaan ensimmäisenä vuonna kaikki katsojat istuivat samalla lattiatasolla Tasalan puutuoleilla. Puvustuksessa oli käytetty kaikkea vanhaa, mitä Tasalan vintiltä löytyi — muun muassa vanhoja ikkunaverhoja. Mukana näyttelemässä oli kaiken kaikkiaan noin 70 henkeä, joista suurin osa oli Luvian peruskoulun oppilaita. Orkesteri oli koottu pääosin Eurajoen kristillisen opiston ja Rauman musiikkiopiston opiskelijoista.

Esityksiä oli kahdeksan, joista kaksi oli ilmaisia koululaisnäytöksiä. Kustannukset pysyivät hyvin alhaisina, koska kaikki tehtiin talkootyönä eikä valo- ja äänitekniikkaa käytetty. Innostus oli valtava niin näyttelijöiden kuin yleisönkin keskuudessa. Niinpä uskallettiin ryhtyä suunnittelemaan seuraavan talven produktiota, My Fair Ladya, jossa koululaiset vielä olivat joukolla mukana. Lasten mukana olo väheni kuitenkin musikaali musikaalilta, kun lavastuksessa ja tekniikassa siirryttiin ammattimaisempiin ratkaisuihin.

All Shook Up – Liekeissä -musikaali. Etualalla Roni Pukkila. Takana Janette Taimi, Ronja Pukkila, Maiju Haarakangas, Iris Koski ja Elina Rautanen

Musikaali vaihe vaiheelta

Produktio käynnistyy yleensä musikaalin valinnalla. Mitä pidempään musikaaleja on tehty, sitä vaikeampi on löytää sopiva teos — sen kun tulisi olla edes hiukan tunnettu ja Tasalalle uusi. Ensin perustetaan ns. tuotantotiimi, johon kuuluvat ohjaaja, kapellimestari, koreografi ja muutama johtokunnan jäsen. Tiimi esittää 3—4 teosehdokasta, joista johtokunta tekee lopullisen valinnan. Kun valinta on tehty, alkaa näyttelijöiden etsiminen. Musikaalissa on paljon haastavampaa näytellä kuin puhenäytelmissä, koska pitää osata myös laulaa ja tanssia. Vähemmän on sellaisia rooleja, joissa ei näitä taitoja tarvita.

Musikaalin harjoituttaminen on ohjaajan, koreografin ja laulunopettajan yhteistyötä. Jokainen harjoituttaa ensin oman osa-alueensa, ja sitten niitä ryhdytään nivomaan yhteen. Loppuvaiheessa tulee sitten mukaan orkesterikin, joka on pitänyt myös omia harjoituksia pitkin syksyä. Projektiin on sitouduttava: vapaa-ajan ongelmia ei ole puoleen vuoteen, sillä Tasalassa vietetään kaikki viikonloput ja arki-iltojakin. Käynnissä on siis monta elementtiä yhtä aikaa.

Heti uudenvuoden jälkeen alkaa ns. paahtimo. Silloin kaikki ovat Tasalassa läpimenoissa lähes joka ilta. Myös ne pari viikonloppua ennen kenraaleja ja ensi-iltaa harjoitellaan aamusta iltaan. Valo- ja äänitekniikka asennetaan heti paahtimon alussa, jotta mikkejä opitaan käyttämään ja valomestari osaa kohdistaa spotit oikein. Paahtimon aikana tulee mukaan myös muonituspuoli. Viikonloppuharjoituksissa tarjotaan ruoka ja arki-iltoinakin vähän tuhdimpaa syömistä.

Paahtimon alkaessa tuntuu joka kerta siltä, että musikaali ei valmistu ajoissa, mutta hienosti ensi-illasta on aina selvitty. Tietenkin esitys hioutuu kerta kerralta. Sen voi itsekin todeta, jos on ollut katsomossa ensi-illassa ja uudelleen viimeisissä esityksissä.

Tasalasta on ponnistanut moni ammattinäyttelijä ja -muusikko

Paljon on vuosien aikana muuttunut. Katsomo rakennettiin ensin kuormalavoista, kunnes musikaalien tuotoilla ja Karhuseudun Leader-rahoituksella vuonna 2010 hankittiin nousevan katsomon rakenteet. Puvusto on karttunut joka musikaalissa niin, että tätä nykyä sieltä löytyy pienin muutoksin asusteet melkein minkälaiseen rooliin tahansa. Myös ääni- ja valotekniikan tarve on lisääntynyt vuosi vuodelta. Toistaiseksi on vielä selvitty vuokravälineillä, tänä vuonna on ensimmäistä kertaa käytössä skreenit. Vuonna 2020 hankittiin teatteritason äänentoistojärjestelmä, myös Leader-rahoituksella. Vielä kuitenkin joudutaan vuokraamaan langattomat mikrofonit kaikille näyttelijöille sekä miksauspöytä. Valot hoidetaan kokonaan vuokralaittein.

Moni nuori on saanut Tasalasta kipinän ammatinvalintaan. Tunnetuimpia ovat oopperalaulajat Mika Kares ja Ville Salonen, näyttelijä Laura Alajääski, lavastaja Tuuli Seppälä sekä kapellimestari Eeva Kontu, joka tunnettiin muun muassa Tartu mikkiin -ohjelman kapellimestarina. Viime vuosien tulevia ammattilaulajia ovat olleet Helena Känä ja Jere Hämäläinen.

Myös tekniikan puolelta Santeri Rautiainen, Tommi Löytty ja Joonas Nordlund ovat löytäneet ammatin tältä alueelta.

Vuosien aikana esitetty tunnettuja musikaaleja

Näytökset ovat lisääntyneet alun kahdeksasta viimeisimpien musikaalien 16 näytökseen. Myös kustannukset ovat moninkertaistuneet. Ulkopuoliset ohjaajat, koreografit ja laulunopettajat ovat olleet palkallisia. Näyttelijät tekevät kuitenkin edelleen ilmaistyötä. Vasta musikaalin loppuselvityksen jälkeen nähdään, voidaanko mukana olleille jakaa pieni stipendi. Budjetti on n. 90 000 euroa. Suurimmat menoerät ovat esitysoikeudet, teostomaksu, orkesteri ja tekniikka. Muutama tappiollinen vuosi on ollut, viimeksi nyt kaksi viimeistä. Avustusta on saatu vuosittain Kansalaisfoorumilta ja kunta tukee toimintaa 700–800 eurolla.

Vuoden 2014 Katri Helena -musikaali oli suuri yleisömenestys — johtuneeko oikean Katri Helenan suuresta suosiosta ja 50-juhlavuodesta. Esityksiä oli 17, ja musikaalin näki n. 3 300 katsojaa. Hyvin suosittu oli myös vuonna 2007 esitetty Myrskyluodon Maija, joka esitettiin seuraavana kesänä vielä Merikarvian Krookan ihanassa rantateatterissa. Piukat Paikat vuonna 2004 esitettiin myös Uudenkaupungin teatterissa pari kertaa. Myös Suomi 100 -juhlavuoden laulunäytelmä Jääkärin Morsian esitettiin täysille katsomoille. Suomen Nuorisoseurat jakaa vuosittain Vuoden teatteriteko -palkinnon. Luvian Nuorisoseura sai tämän pronssisen Esko-patsaan haltuunsa vuodeksi Enkeleitä Broadwaylla -musikaalista vuonna 2009.

Näyttelijöiden lisäksi tarvitaan n. 30 henkeä muuta talkooväkeä; lipunmyyntiin, ravintolaan, paikotukseen, katsomon pystytykseen ja purkamiseen, lavastus ym. tehtäviin. Talkoolaisia on toistaiseksi saatu riittävästi.

All Shook Up – Liekeissä -musikaali. Etualalla Ville Veneranta ja Miko Hautala. Takana Iris Koski ja Maiju Haarakangas.

Näyttelijöiden osalta on käynnissä jatkuva rekrytointi. Parissa viime musikaalissa on näyttelijöitä ollut jo enemmistö muualta kuin Luvialta ja kokoonpano on huomattavasti nuorentunut. Talviteatterin näyttelijöitä on ollut myös viime kesinä mukana Kuivalahden kesäteatterissa.

Syyskuussa ovat siis alkaneet All Shook Up – Liekeissä -musikaalin harjoitukset. Tavalliseen pikkukaupunkiin saapuu kitaraa soittava työmies, joka lopulta muuttaa kaupungin ja sen asukkaiden elämän täysin. Musikaali on Broadwaylla paljon suosiota saanut elämänmukainen tarina, joka saa jalan vipattamaan Elviksen musiikin tahtiin. Elviksen elämänkerta tämä ei kuitenkaan ole. Näytelmän esitysoikeuksien saaminen on ollut haastavampaa kuin aiempien, koska Elviksen nimi ja musiikki on niin suojeltua. Myös teostomaksu on korkeampi kuin aiempien musikaalien. Ohjaaja on Veikko Pukkila, koreografi Reetta Apajasalo (12. koreografia) ja orkesterin johtajana toimii vanha konkari Harri Wiro.


Kirjoittaja Terttu Aho
Kuvat Markus Helminen

Jaa
Kirjoittaja
Nuorisoseurat
Näytä kaikki kirjoittajan artikkelit